اخبار داخلی, مصاحبه
شماره: 2300
1391/11/02 - 12:06
کمبود دستگاه های پیشرفته علل کندی درمان تومورهای بدخیم است

دکتر «امیر محمد عارف پور» فوق تخصص کلینیکال انکولوژی، کمبود دستگاه های پیشرفته و بودجه را از مهمترین علل کندی درمان تومورهای بدخیم در ایران دانست. در این باره خبرنگار بنیان با وی گفت و گویی انجام داده که در ادامه می آید.

 

- تشخیص اولیه تومورهای بدخیم چگونه است؟
متاسفانه ایراد بزرگی که در زمینه تشخیص در کشور ما وجود دارد این است که تا بیمار خودش به پزشک مراجعه نکند و درخواست تست ندهد از داشتن تومور مطمئن نمی شود. معاونت سلامت در کشور ما باید مردم را به سوی غربالگری سوق دهد و پیش از آنکه علائمی در بیمار دیده شود برای تشخیص مراجعه کنند. اما در خارج از ایران به صورت استاندارد، غربالگری سرطان پستان ، سرطان دهانه رحم و سرطان روده بزرگ در دستور کار قرار دارد و اجباری است و حتی اگر بیمار تمایلی به تست دادن نداشته باشد مجبور است این کار را انجام دهد.
- درمان تومورهای بدخیم در ایران به چه شکل است؟
درمان تومورهای بدخیم ، یک درمان تیمی است، به این معنا که شامل جراحی و اقدامات غیر جراحی مانند شیمی درمانی ، رادیو تراپی و هورمون درمانی می شود. برای درمان تومورهای بدخیم در ایران، از نظر علم و از نظر دسترسی به متخصصان این رشته هیچگونه مشکلی نداریم ومشکل فقط کمبود دستگاه های پیشرفته و بودجه در این بخش است و در زمینه دستگاه و دارو کمبودهایی احساس می کنیم.
- درمان تومورهای بدخیم فقط به شکل خارج کردن توده است ؟
گاهی اوقات ابتدا توده خارج و بعد به صورت مکمل از دارو درمانی استفاده می شود . در برخی موارد هم  تومور در همان ناحیه باقی می ماند  و درمان به صورت دارو درمانی انجام می شود. اما اگر به جاهای دیگر بدن سرایت کند، درمان های خاص خودش را دارد.     
- شیمی درمانی در خانم ها منجر به ناباروری در آنها می شود؟
پیشتر داروهایی بود که در زمان شیمی درمانی منجر به ناباروری در خانم ها می شد . اما امروزه آن داروها کنار گذاشته شده و از داروهایی استفاده می شود که در ناباروری خانم ها نقش ندارد.
- آیا زمانی که رادیو تراپی می شود بافت اطراف محل هم دچار آسیب می شود ؟
شعار رادیوتراپی این است که بیشترین میزان اشعه به بافت تومورال و کمترین میزان به بافت نرمال بخورد . خوشبختانه نسبت به گذشته ما در این زمینه بسیار پیشرفت داشته ایم و اکنون از روشی استفاده می کنیم که فقط همان ناحیه توموربمباران می شود.
پایان مطلب/
 
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved